Starý jako čas sám

Autor: Liz Braswell

Belle ztratila svou matku, když byla ještě malá. Žije jen s otcem v chudém provinčním městečku, ze kterého touží uniknout a objevovat svět. Pak se Belle stane zajatkyní hrozivého a zlostného Zvířete a všechny ostatní starosti musí odsunout stranou. Na hradě Zvířete se Belle dotkne očarované růže a mysl jí zaplaví obrazy matky, o které si myslela, že ji už nikdy nespatří. Ještě podivnější však je, že v těch vidinách je matka krásnou čarodějkou, která zakleje Zvíře i jeho hrad.
Díky knihám jsem si uvědomila, že za řekou a za lidmi, kteří si ze mě a mého otce utahovali, je úplně jiný svět.

Ráda bych řekla, že to byl další z povedených retellingů. Ale nemůžu. osobně mi tahle knížka nepřijde jako retelling, protože od originálu se liší pouze pár temnými detaily. Rozhodně existuje mnoho knížek, které si označení retelling právem zaslouží. Můj názor je, že tahle knížka mezi retellingy dnešní doby místo nemá.
Kdybych příběh Krásky a Zvířete od Disneyho neznala, byla o pár let mladší, jsem si jistá, že bych byla nadšená. Teď mám za sebou pár naprosto skvělých knížek, který jsou v podstatě Kráska a Zvíře v jiném kabátě a byly mnohem lepší. Tuhle knížku neodsuzuji, ale mohla nabídnout víc.
Nebudu vám tady lhát, že se mi to nelíbilo, protože jo, při čtení se mi to líbilo mnohem víc než když jsem si názor nechala uležet. Díky odložení napsání recenze jsem ale zjistila, že to prostě pro mě není to pravé ořechové. Očekávala jsem trochu víc, protože mi přijde, že má knížka větší potenciál. Díky anotaci sice tušíte, co se bude dít, ale pořád doufáte, že to bude něco víc, než bylo naznačováno. A nebo anotaci nečtete (v poslední době anotace nečtu, protože mi přijde, že vyzradí zápletku) a doufáte, že příběh bude fakt hustej...

Co knížce nemůžu vytknout, je čtivost. Protože čtivý to fakt bylo. A díky ní měl příběh hodně příjemné tempo. Zvraty jsem ale dokázala odhadnout a tak mě téměř nepřekvapily. Což je docela škoda, protože (a teď se budu opakovat) to mělo potenciál na to, čtenáře překvapit. 

Belle mi nepřišla nijak zvlášť sympatická. Hodně mi to u ní kazila arogance, která se objevovala převážně v první polovině příběhu a pak čas od času zasáhla i do té druhé. Dál mi přišlo, že byla dost sebestředná a celkově mi prostě nesedla. Jediný, co to zachraňuje, jsou knížky. Protože, jo. Hlavní hrdinky co čtou, to je dobrý. A taky se mi líbily čas od času její myšlenky. 

Zvíře mi přišlo hodně podobné jako Belle a tak nikoho nepřekvapí, že ani on mi moc nesedl. Možná mi byl trochu sympatičtější než Belle, ale fakt jenom trochu. Oba dělali dost impulzivní závěry a rozhodovali se na základě momentálních pocitů. Tohle chování mi není vlastní a tak možná proto pro to nemám pochopení. 

Co se mi dost líbilo, je prolínání minulosti a přítomnosti. Ta minulost mě bavila možná o trochu víc, než přítomnost. Což je fakt na nic, když tam ta minulost nemá takový prostor. Tím se dostávám k další výtce, a to je to, že ta minulost mohla mít víc prostoru. Mohla, to mi nikdo nevyvrátí. To samé si myslím o Rosalind. Ta postava se mi líbí snad ze všech nejvíc a proto si myslím, že po Útulku mohla dostat fakt mega prostor. Jakože jo, zaklít nevinného prince je trochu divný, ale jelikož je v tomhle stejná jako Belle, tak jednala na základě impulzu. 

Nebudu vám lhát, zjištění toho, kdo je za všemi zmizeními mě ale vůbec nepřekvapilo. Myslela jsem si to od začátku toho, co se tam ten člověk objevil a já hned tipovala jeho křestní jméno. Ale okey, tohle byl zrovna jeden z těch "temnějších" přidaných detailů, který jsem schvalovala. A ten příběh měl díky tomuhle člověku tu atmosféru fakt napjatou. Teda hlavně ten konec, který se lišil od originálu. 
Vztah mezi Belle a Zvířetem mohl být na můj vkus rozhodně jasnější, nejlíp započatý a trochu více romantiky by taky neuškodilo. Myslím. Ale radši jsem spokojená s tímhle, než aby tam byla ta romantika násilně přidaná. 
Tahle knížka, to je jedna z těch, u nichž budu chvíli přemýšlet než vám ji doporučím. A budu hodně váhat. Ale pokud vám nevadí málo odlišností od Disneyho, tak v podstatě nemáte co ztratit. 
U mě se tahle knížka nesetkala s takovým úspěchem a proto jsem ráda, že jsem si ji mohla půjčit od Eb. V knihovně nemám potřebu ji mít. 
Celkově knížku hodnotím jako lepší průměr 6,5/10

Komentáře